Som förskollärare får man möjlighet att träffa och lära
känna många härliga barn, var och ett med sin egen personlighet och identitet.
I den barnaskaran som vi möter kan barnen komma från världens alla hörn och ha
väldigt olika kulturella erfarenheter. Det är därför viktigt att tänka på hur
vi bemöter barnen när de kommer till förskolan. Emma Almingefeldt[1] redogör
för hur viktigt det är att som pedagog bemöta barn från ett annat land på ”rätt
sätt”. Vi måste tänka på att dessa barn
kan ha varit med om otroligt tragiska händelser, allt från krig till att bli
splittrad från sin familj. Som pedagog är det viktigt att vi visar barnen respekt och att
vi finns där för dem och lyssnar på dem, även om vi kanske inte förstår vad de
säger. Att finnas där som en trygghet för barnen är bland det bästa vi kan göra
i situationer där barn kommer till Sverige utan några förkunskaper i svenska
eller engelska. Självklart kan det vara en svår situation för både barnet och
pedagoger men det handlar om att göra det bästa av det utgångsläget som finns
och att sedan bygga vidare därifrån.
Nyckelord/begrepp som Almingefeldt nämner är stabilisera,
återskapa trygghet och tillit, stödja föräldrarna, stöd i ett socialt nätverk
och uppmärksamma behov av särskilt stöd. Även om vi ibland kan känna oss hjälplösa
finns det mycket som vi faktiskt kan göra för att hjälpa barnet och dess
familj. Vi kan som sagt finnas där för barnet, visa trygghet och tillit.
Försöka hjälpa föräldrarna att komma in i ett socialt nätverk genom att
presentera dem för andra föräldrar som har sina barn förskolan. Försöka få
hjälp av en modersmålspedagog som kan vara med barnet under bland annat samlingar.
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 9)
redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar sin identitet och känner trygghet i
den.
- utvecklar nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
- utvecklar nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.
- känner sig delaktig i sin egen kultur och
utvecklar känsla och respekt för andra kulturer.
Kursmål
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat
modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska
som i sitt modersmål.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på internet: Läroplan för förskolan
[1] Emma, Almingefeldt. Flerspråkighet i förskolan. Högskolan i Borås, 21012015 & 17022015.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på internet: Läroplan för förskolan
[1] Emma, Almingefeldt. Flerspråkighet i förskolan. Högskolan i Borås, 21012015 & 17022015.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar