måndag 16 februari 2015

Skapa i, genom, om och med bild

Att skapa är verkligen det roligaste jag vet! Det spelar egentligen ingen roll vad det är, på vilket sätt eller i vilket material utan huvudsaken är att jag får vara kreativ och låta fantasin flöda.

Idag har vi skapat i, genom, om och med bilder. En fantastisk rolig aktivitet.
Vi fick fri tillgång till allt material i hela bildsalen, vilket inte är lite material! Vi fick utifrån en större bild mäta ut en liten ruta i storlek med ett frimärke och på olika sätt tolka den lilla bilden med hjälp av olika färger och material. Allt från att limma, klippa och klistra till måla med akvarellfärg, kol, pastellkritor, glitterfärger osv.

Vi fick möjligheten att experimentera med olika färger på olika papper och blanda i kryddor, mjöl, olja, kakao osv i färgerna. Det visade sig att val av papper vid användning av en viss färg faktiskt spelar stor roll. Pastellkritor som gärna blir lite klumpiga och oljiga på "vanligt" slätt papper gör sig otroligt bra på ett lite ludet papper som är anpassat för just pastellkritor.

Välj en bild och ta ut en liten ruta i storlek men ett frimärke. Tolka bilden i mindre format med hjälp av olika papper, textilier och färger. Kopiera bilden i färg i en kopieringsmaskin och ta ut 12 små kopior. 

Skapa olika mönster av de 12 små kopiorna. både symmetriska - asymmetriska, abstrakta - konkreta osv. Låt fantasin flöda fritt!

Tolkning i gråskala gjord med hjälp av kolpennor. Målat på papper speciellt för kolpennor.

Prova på pastellkritor (kladdkritor). På vänster sida är det "vanligt" svart papper. Det syns att kritorna inte riktigt samarbetar med pappret. Känslan är svår målad och intrycket är  kladdigt och klumpigt. Till höger där emot är det ett ljusare papper som är lite ludet, nästan som sammet. Där kommer kritorna helt till sin rätt. Det är enkelt att måla och färgen verken kladdar eller klumpar. 

                                              Måla med flaskfärg, glitterpennor och glitter.

Skapa vackra skiftningar med bruna nyanser av kol.

Akvarellmålning på riktigt akvarellpapper.

Akvarellmålning på ludet papper för pastellkritor.

Aktiviteter som den jag fick pröva på idag kan vara svårt att genomföra på en förskola dels på grund av ekonomiska skäl men också med miljön i bakhuvudet. Även om det skulle vara otroligt roligt och spännande är det tyvärr verken ekonomiskt eller ett bra miljötänk att släppa lös en barngrupp i ett rum med fri tillgång till material. Det jag kommer att ta med mig från den här aktiviteten är dock att jag gärna genomför några av experimenten lite då och då med barnen. Som ett återkommande inslag kanske 1 gång i veckan eller varannan vecka med en liten grupp barn åt gången. Jag tror också att det är viktigt att samtala med barnen kring konsumtion, förbrukning och återvinning. Jag kände själv att jag tyckte att det kändes väldigt fel att bara förbruka för förbrukandets skull under aktiviteten. 


Något jag känner skulle vara extra roligt i barngrupp är att pröva att måla med olika kryddor och matvaror. Jag tror att det ger en vidare upplevelse eftersom att det är fler sinnen som får arbeta än om med bara målar med vanlig flaskfärg eller vattenfärg. Tänk att få experimentera sig fram till olika dofter och konsistenser. Vad spännande det skulle vara! Hur är det egentligen att måla med filmjölk, mjöl, kakao, matolja eller curry? 
Innan en aktivitet genomförs måste självklart en inventering av eventuella allergier i barngruppen göras!

I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) redogörs för att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga at använda sig av, tolka och samtala om dessa.

I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, s. 20) redogörs för att i undervisningen ska eleverna ger möjlighet att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt. 

Referenser:
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på internet: Läroplan för förskolan
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på internet: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar