I förra veckan fick vi möjlighet att besöka Navet i Borås.
Vi började dagen med en rundvandring i Navets olika delar/miljöer. Det är helt otroligt hur mycket kreativitet och spännande lösningar som kan rymmas inom fyra väggar. Man blir verkligen tagen av allt som ögat tar in. Under tiden vi gick rundvandringen fick vi två frågor att ha i bakhuvudet.
Vi började dagen med en rundvandring i Navets olika delar/miljöer. Det är helt otroligt hur mycket kreativitet och spännande lösningar som kan rymmas inom fyra väggar. Man blir verkligen tagen av allt som ögat tar in. Under tiden vi gick rundvandringen fick vi två frågor att ha i bakhuvudet.
1. Vilka estetiska uttryckssätt finns och lyfter de rummen?
2. Vilka olika material finns och på vilket sätt används de i miljön?
Det krävdes inte många steg innan jag insåg hur mycket färg, belysning, höjdskillnader och textilier påverkar ett rums känsla. Varje rum har en "egen" färg med olika textilier och belysningar som framhäver temat i rummet. Vattenrummet är blått med tunna och skira nästan svävande våg inspirerade textilier som rör sig med hjälp av ventilationen.
De utnyttjar verkligen hela rummet, med färg och målningar på golvet, textilier i taket och på väggar och spännande färgval. De har även använt sig av många olika slags belysningar som förstärker rummets färg och form. Det finns bland annat riktade spotlights, olika fot och taklampor och egentillverkade lampor av kreativa material så som en sil som man vanligtvis har till matlagning.
Materialen som de använt i de olika rummen kan vara allt från mer "ovanliga" val som en sil omgjort till lampa till vanliga fotlampor fastskruvade upp och ner i taket. De har klipp ut tunna remsor av tyg och satt upp i taket som en djungel av härliga nyanser av grönt. De använder tyg till så mycket mer än bara gardiner. Det sitter speglar lite överallt, både vanliga, konkava och konvexa. Fotografier på natur, djur och människor på både nära och långt håll. Det skapar en miljö där gränsen mellan ute och inne inte är lika tydlig som i många andra situationer.
Både rundvandringen och den reflektion som vi fick göra gav mig en enorm inspiration till att utveckla navets idéer och sätta dem i förskolans verksamhet. Tänk bara hur mycket man kan göra med belysningen i lokalerna. En början skulle vara utveckla de traditionella lysrören. kanske kan man måla på själva lampskyddet som ofta sitter utanför lysrören så att ljuset i rummet blir en annan färg. kanske till och med måla ett roligt mönster. Att få in mer textilier i förskolan kan vara svårt med tanke på både brandrisk och bakteriespridning. Annars finns det även där oändliga möjligheter för att skapa en mer inspirerande verksamhet. Kanske kan man istället komma över en burk färg till bra pris och måla en fondvägg i en rolig färg eller med ett roligt mönster. Det finns mängder av enkla saker man kan göra för att utveckla verksamhetens lokaler.
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.2010, s. 11) står det att arbetslaget ska samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling. Vikten av en inspirerande och utvecklande miljö som inbjuder till lek, kreativitet, lärande och skapande är därför stor i förskolan.
Under eftermiddagen fick vi en kort föreläsning om varför det är viktigt att tänka hållbart och återvinnande för att skapa en bra framtid åt våra nästkommande. Vi fick bland annat se otroliga bilder på olika skapelser som man kan tillverka av saker som anses "gjort sitt". Det viktigaste man bör tänka på när man vill skapa av återvunnet material är att det man skapar bör vara i samma material. Man kan självklart blanda exempelvis mjuk och hårdplats, huvudsaken är att man håller sig till plast. Likadant är det med papper, glas, textil osv. Anledningen till det är att det ofta blir ännu svårare att sortera materialet sen om man blandat många olika material.
I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.2010, s.7) står det att förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.
Vi fick skapa egna saker av återvunnet material, både till vuxna och till barn där vi skulle ha ett syfte med det skapade. En rolig och lärorik aktivitet som krävde en hel del tänkande från oss deltagare. Att skapa med återvunnet material är en aktivitet som man absolut kan göra med barnen på förskolan. I en sådan aktivitet får man in både samtal kring återvinning och hållbar utveckling samtidigt som man gör en roligt aktivitet där barnen får tänka och skapa själva.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98 rev 98. [ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på internet: Läroplan för förskolan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar