fredag 30 januari 2015

Didaktiskt material, planering del 1


Vi har som uppgift under vårens VFU-period (Verksamhets Förlagda utbildning/praktik) att skapa ett didaktiskt material och använda det tillsammans med barnen. 

Frågan är dock...vad är ett didaktiskt material?

Under kursintroduktionen inför den här kursen fick vi reda på att vi skall skapa ett didaktiskt material som vi skall ha med oss ut på vårens VFU. För några dagar sedan fick vi även en föreläsning av Lena Lyckeståhl[1] kring vad ett didaktiskt material är för något.

När man skapar ett didaktiskt material bör man utgå ifrån barnets erfarenhetsvärld. Man bör som i allt annat i förskolans värld utgå ifrån det kompetenta, undersökande och nyfikna barnet. Både barnsynen och kunskapssynen är viktig. Det handlar om att vidhålla barnens intresse vid något. 

Materialet kan egentligen vara vad som helst så länge man kan motivera det och har ett klart och tydligt syfte och en koppling till Läroplanen. Ett helt vanligt A4 papper kan med andra ord vara ett didaktiskt material så länge ett tydligt syfte och koppling till Läroplanen finns med.

Vi fick följande frågor som ett hjälpmedel i planeringen av vårt material:
- Vad intresserar mig? (Det är lättare att få med barnen på det som man själv visar intresse för.)
- Vad tycker jag är roligt?
- Hur kan jag ta vara på det och använda det i arbetet/ mötet med barnen?
- Kan jag motivera mitt material med ett tydligt syfte?
- Vad är det för kunskaper jag vill att barnen skall få?
- Finns det en koppling till Läroplanen?

Något som verkligen kändes befriande var uppmaningen vi fick om att låta ämnet vara ämnes integrerat. Vilket med andra ord betyder att vi med fördel kan skapa ett material som inte är bundet till något specifikt ämne utan kan användas på flera olika sätt och främja flera olika ämnen samtidigt.

Precis som Lyckeståhl tar Arnér (2009, s. 28-30) upp vikten av perspektivtagandet i arbetet med barn. Utgår vi ifrån ett barnperspektiv i de sammanhang som vi integrerar med barn och försöker vi intressera oss för det som är viktigt ur barnens synvinkel?

I arbetet med det didaktiska materialet är det viktigt att få med barnen och skapa ett material som både intresserar mig och de barnen som materialet skall användas med. Jag tror att det är viktigt att skapa ett material som är intressant sett ur både barns perspektiv och ur ett pedagogiskt perspektiv. Det är viktigt att få med alla på tåget, både barn och pedagoger för att få en så bra verksamhet som möjligt. Intresserade barn ger engagerade pedagoger och engagerade pedagoger ger intresserade barn.

Jag är taggad och spänd inför kommande uppgift och ser fram emot att få skapa ett utmanande och roligt material att ta med till VFUn. Extra spännande är att jag under vårens VFU kommer att vara i en förskoleklass istället för förskolan. Barnen kommer att vara äldre (6 år) och kräva andra slags utmaningar, något som kommer att bli väldigt spännande eftersom jag endast har erfarenhet av barn i åldrarna 1-5 år sedan tidigare.


Exempel på didaktiskt material



Referenslista:
Arnér, Elisabeth (2009). Barns inflytande i förskolan: en fråga om demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur




[1] Lena, Lyckeståhl. Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås, 26-01-2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar