Helt otroligt vad mycket man kan göra med lite!
I fredags fick jag möjligheten att lära mig hur man på olika sätt kan arbeta med textiler på kreativa och enkla sätt men ändå få ett arbetat och genomtänkt slutresultat. Det som stoppar i skapandet är egentligen bara fantasin, något som jag verkligen fått erfara idag.
Jag tycker att det är viktigt och roligt att man inte alltid behöver använda sig av nytt material när man skapar för att få ett fint och användbart resultat.
Jag fick bland annat pröva på att måla med textilfärg på olika tyger. En otroligt rolig och kreativ aktivitet. Vi kunde välja mellan att måla på fri hand, använda egen gjorda eller färdiga schabloner eller använda andra hjälpmedel för att nå det resultat vi ville ha. Som sagt, endast fantasin som sätter gränserna.
Jag såg direkt hur användbart det här kan vara i förskolans verksamhet. Genom att återanvända exempelvis gammal gardin kan man på ett spännande sätt att göra barnen delaktiga i verksamheten och samtidigt kunna träna bland annat både motorik, språk och matematik. Vill man kunna tvätta gardinen kan det vara läge att köpa in speciell textil färg som vi fick använda oss av idag. Om man inte tycker att det är så viktigt att färgen sitter kvar efter tvätt kan man lika gärna använda sig av vanlig flaskfärg. Det man bör tänka på om man väljer flaskfärg är dock att tyget kan bli hårt och färgen på tyget bli spröd.
Barnen kan få måla på fri hand, med pensel, med händer, med svampar, schabloner, stämplar osv. Låt barnen experimentera och pröva sig fram! Björkdahl Ordell m.fl. (2010) förklarar gång på gång vikten av att låta barnen pröva sig fram i sitt skapande. Att inte som pedagog ge dem en färdig mall att följa utan låta baren skapa, vara kreativa och nyfikna. Vi ska inte vara rädd för att ställa frågor och utmana barnen så länge vi finns med som stöd.
Två roliga aktiviteter men många tillfällen till att lära nya och utveckla redan befintliga kunskaper! Båda aktiviteterna går självklart även att koppla till Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, rev 2010, s.10) där det bland annat står att förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala kring dessa. Det står även att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. Förskolan ska också sträva efter att varje barn utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
Vi fick tips på bra och inspirationsrik litteratur om
man vill läsa in sig lite extra på ämnet och få en kickstart i kreativiteten.
(se bild nedan)
En bok handlar bland annat om gerillastickning och
innehåller många vackra och inspirerande bilder.
Väldigt intressant!
Väldigt intressant!
Så nu, släpp fantasin fri och skapa på!
Förslag på rolig och intressant litteratur. |
Andra valde att göra egna schabloner och dutta på färgen med hjälp av en svamp eller rolla på färgen med en färgroller.
|
Vi var en grupp med fyra studenter som sydde sin egen tolkning fast på samma tyg. Innan vi började sy samtalade vi om hur vi tolkat texten. Texten vi fick fick var: "Havet låter på ett särskilt sätt". Havet låter på ett särskilt sätt
Himlen tiger stilla
Älska någon
Är både svårt och lätt
Tusen gånger har jag gjort dig illa
Havet låter på ett särskilt sätt Himlen tiger stilla Säg mig du vad som är fel och rätt För ögonen vill inte öppna sig Och mina öron hör så illa
Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil:en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl.[Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på internet: Läroplanen för förskolan
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar