fredag 10 april 2015

Fältdagar, före VFU-period

Den här terminen har vi utöver själva VFU-perioden (som är tre veckor lång) fem fältdagar, varav tre ligger innan VFU-perioden och två efter. Under de tre fältdagarna innan VFU-perioden fick jag chans att träffa de flesta barnen i den förskoleklass där min VFU ska vara. Det är en härlig klass med 22 barn och två förskollärare. Barnens utvecklingsnivå skiljer sig ganska mycket från det barn som

Jag fick också tillfälle att se ta reda på vad förskoleklassen arbetar med just nu och vilket slags didaktiskt material jag skulle kunna skapa för att matcha det pågående arbetet. Jag hade sedan innan en tanke om att skapa olika slags kort med bilder och text på och på olika sätt arbeta med dessa i barngruppen. Jag samtalade med min handledare och hennes kollega om mina tankar och de tyckte att det lät som en bra idé. Vi kom fram till att jag skulle göra korten utifrån förskoleklassens pågående tema "Pettson och Findus". Korten kommer kunna användas på flera olika sätt. Jag kommer att göra tre huvudsakliga aktiviteter och ha någon i reserv. Aktiviteterna kommer jag att genomföra i tre olika smågrupper där varje grupp består av 7-8 barn. Jag kommer att göra 22 med olika motiv på och sedan göra dubbletter på dessa för att sammanlagt få 44 kort.

Aktivitet 1 - Beskriv ordet

I den första aktiviteten kommer alla få börja med att blunda och ha händerna bakom ryggen. Jag kommer sedan gå runt och ge varje barn var sitt kort som är "hemligt". När alla barnen fått ett kort får barnen titta på korten. Jag börjar sedan att beskriva vad jag har på mitt kort utan att säga själva ordet. Jag förklarar hur det ser ut, hur det luktar, om det lever, vilken färg det har, om det går att äta osv. Barnen får sedan gissa genom att räcka upp handen. När något av barnen gissat rätt får nästa barn beskriva ordet på sitt kort osv.

Aktivitet 2 - Vad ska bort?

I den andra aktiviteten kommer jag att lägga fram 4 olika kort. Av dessa kort skall barnen genom olika lösningar välja bort ett av korten som inte passar in. Den här aktiviteten bygger mycket på den som Brasse hade i barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter där ett djur skulle bort. Precis som i förra aktiviteten får barnen räcka upp handen för att få gissa. Det är en bra träning inför skolam att räcka upp handen och vänta på sin tur. När barnen inte kan komma på fler lösningar byter jag till fyra nya kort där det självklart finns nya lösningar att komma på.

Aktivitet 3 - Göra en saga

I den tredje och sista aktiviteten kommer vi i varje grupp göra en saga utifrån korten. Jag kommer att börja med att barnen får blunda och ha händerna bakom ryggen. Sedan kommer jag gå runt och dela ut ett kort till varje barn. Kortet är hemligt för de andra barnen. När alla barn fått ett kort får de titta på korten och sagan kan börja. Jag börjar berätta en saga utifrån mitt kort och avslutar sedan på ett sätt så att nästa barn kan ta över och fortsätta berättelsen utifrån sitt kort. Jag använder mig av samma kort och samma ordning i alla tre grupper för att experimentera lite med hur olika det kan bli med samma material i olika barngrupper. Jag har förberett början genom att skriva ner den för att grupperna ska få så lika förutsättningar som möjligt. Jag kommer att spela in undertiden vi berättar för att sedan skriva ner berättelserna och läsa upp dem för hela klassen.

Jag kommer att ha två stycken extra aktiviteter som jag kan använda mig av om vi blir färdiga tidigare än väntat eller om barnen inte visar något intresse alls för den planerade aktiviteten. Jag kommer att ha en skrivaktivitet där barnen får välja ett kort att skriva om i sina skrivböcker, antingen skriver det bara ordet eller så skriver det en mening med ordet i. Vi kommer också att kunna spela memory med korten i och med att jag gör dubbletter av varje kort.

I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11 s. 222) redogörs för att genom undervisning i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att bland annat formulera sig och kommunicera i tal och skrift samt anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Referenser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på internet: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar