Ordet som jag valt att använda mig av är:
Pettson
Findus
Höna
Tupp
Muckla
Trälåda
Kaffekopp
Utedass
Fisk
Båt
Blomma
Sol
Svamp
Lampa
Bok
Hatt
Lampa
Bok
Hatt
Pannkakstårta
Ägg
Ägg
Hammare
Sol
Äpple
Jordgubbe
Ost
Jordgubbe
Ost
Här är några av de bilder som jag gjort.
Jag valde dessa ord dels för att de finns med i böckerna, är relaterade till någon berättelse eller sång om Pettson och Findus och är ganska lätta att kombinera. Det är även olika svårighetsgrad på orden för att det ska passa alla barn oavsett hur långt de kommit i sin läs- och skrivutveckling. Laursen (2010, s.58) redogör för att när barn får möjlighet att använda skriftspråket på ett meningsfullt sätt i olika aktiviteter blir skriftspråket en naturlig del i vardagen. Carlsson[1] i sin tur redogör för hur bilder kan vara ett bra komplement till skriftspråket, särskilt för de barn som har svårt att få ihop att bokstäver kan bilda ord. Det kan därför vara en fördel att kombinera bilder och text för att ge barnen en vidare förståelse för ordet.
Referenser
Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Referenser
Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
[1] Camilla, Carlsson.
Kommunikationer utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Högskolan i Borås,
2015-02-23 & 2015-05-08.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar