måndag 13 april 2015

Didaktiskt arbete, del 2, skapande

När jag hade bestämt mig för vad jag skulle göra för något slags didaktiskt arbete var det bara att sätta igång att tillverka det. Jag började med att titta i Pettson och Findus böcker och i annat material som det använt i sitt temaarbete i förskoleklassen. Jag valde ut 23 olika ord (22 barn + jag) som jag skulle ha på olika kort och valde att göra dubbletter av varje kort vilket blev 45 kort totalt. Jag kände redan från början att jag ville ha lite större kort så att barnen verkligen ser vad det är på själva bilden och vad det står under bilden. Jag valde att dela ett A4 papper i fyra lika stora delar och började måla. Jag har målat varje bild för hand och med bilder från böcker som inspiration. Det var lite klurigt att få till dubbletterna, men med ett fönster till hjälp kunde jag lätt måla av när det blev för svårt. Jag tycker själv att det är väldigt roligt att måla och tycker att det blir en mer personlig stil på det om man kan/vill och orkar måla för hand. Efter att jag målat korten laminerade jag dem för att få bästa hållbarhet på dem.

Ordet som jag valt att använda mig av är:

Pettson
Findus
Höna
Tupp
Muckla
Trälåda
Kaffekopp
Utedass
Fisk
Båt
Blomma
Sol
Svamp
Lampa
Bok
Hatt
Pannkakstårta
Ägg
Hammare
Sol
Äpple
Jordgubbe
Ost
                                                               Här är några av de bilder som jag gjort.

Jag valde dessa ord dels för att de finns med i böckerna, är relaterade till någon berättelse eller sång om Pettson och Findus och är ganska lätta att kombinera. Det är även olika svårighetsgrad på orden för att det ska passa alla barn oavsett hur långt de kommit i sin läs- och skrivutveckling. Laursen (2010, s.58) redogör för att när barn får möjlighet att använda skriftspråket på ett meningsfullt sätt i olika aktiviteter blir skriftspråket en naturlig del i vardagen. Carlsson[1] i sin tur redogör för hur bilder kan vara ett bra komplement till skriftspråket, särskilt för de barn som har svårt att få ihop att bokstäver kan bilda ord. Det kan därför vara en fördel att kombinera bilder och text för att ge barnen en vidare förståelse för ordet. 

Referenser
Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur


[1] Camilla, Carlsson. Kommunikationer utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Högskolan i Borås, 2015-02-23 & 2015-05-08.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar