Vi
har fått förmånen att träffa Carina Mattsson[1], en
förskollärare som inriktat sig extra mycket på matematiken i förskolan. Vilken
inspirerande dag! Jag är fortfarande helt mållös över hur mycket roligt man kan
göra med matematik i förskolan. Vi fick en hel dag med bara tips och idéer som
man kan sätta direkt i praktiken. Nedan kommer en lista på några av de tips och
idéer som vi fick med oss från dagen.
Vi möttes av ett helt bord
uppdukat med inspirerande material!
Röströr och röstkulor
Med
hjälp av ett röströr med passande kulor i olika färger kan man enkelt rösta om
olika saker tillsammans med barnen. Man kan rösta om det mesta, allt från
vilken frukt barnen tycker det ska finnas mest av i fruktskålen till om barnen
vill ha luciafirande för föräldrarna eller inte. Efter att man har röstat kan
man samtala om vilket alternativ som fick flest och färst röster (få, färre,
färst). Det kan vara bra att tänka på minoritetsrösterna ibland med.
Röströr och
röstkulor. Om man inte har ett röströr kan man ta hjälp av klossar eller
kaplastavar.
I Läroplanen
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 s. 8, 12) redogörs för att
förskollärare ska ansvara för att förskolan tillämpar ett demokratiskt
arbetssätt där barnen aktivt deltar. Förskolan ska sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få
möjlighet att påverka sin situation. Förskollärare ska ansvara för att alla barn
får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.
Mat och sovklocka
En
väldigt rolig och smart idé är att tillverka en mat och sovklocka liknande den
som Skalman i Bamse sagorna har. Det viktiga är att man använder sig av en
köksklocka i plast så att den inte går sönder om man tappar den. Sedan klipper
man bort minut och sekund visaren (i förskolan räcker det gott med att hålla
reda på timvisaren, de andra visarna kan man lägga på längre fram i
utvecklingen). När man har klippt bort minut- och sekundvisaren klistrar man
fast bilder som föreställer vad som händer på de fasta tiderna på avdelningen.
På det här sättet konkretiserar man tid på ett bra sätt för barnen. Man kan
även göra en liknande klocka fast med bilder på barnen uppsatta på det
klockslag när de blir hämtade.
Mat och sovklocka
Ut i naturen ska vi gå
Ute
i naturen finns det väldigt mycket matematik. Tar man vara på naturen och alla
olika platser kan man få mycket med sig gratis. Hittar man rinnande vatten kan
man samtala om kretslopp. Man kan göra sagor, berättelser, leka och sjunga
sånger exempelvis Pomperipossa där barnen måste tänka ut vem det är som saknas.
Om man ha med en halsduk eller ett tygstycke med olika färger ut i skogen kan
barnen få samla olika föremål i naturen som har så lika färg som möjligt som de
på tyget. Att samla kottar är en rolig aktivitet. När man sedan har samlat en
liten stund kan man pröva om kottarna räcker för att lägga runt en kompis. Solem & Heiberg & Reikerås (2004, s. 44-45) talar om att uppleva matematiken med hela kroppen genom alla sinnen. Kanske är det något att fundera över även i andra ämnen?
Matematik vi lär oss i naturen - fantasi, teknik, rumsuppfattning, motorik, lägesord, material, massa, täthet, hårt, mjukt osv.
Matematik vi lär oss i naturen - fantasi, teknik, rumsuppfattning, motorik, lägesord, material, massa, täthet, hårt, mjukt osv.
I skogen kan man göra massor
av saker som innehåller matematik!
Att
alltid ha en väska färdigpackad att bara ta med sig när det är dags för utflykt
är ett tips som jag verkligen tyckte var bra. Saker som vi fick förslag på att
ha i väskan var: insektsburkar med sugrör, förstoringsglas, vattenfärg och
penslar (tillverka och måla saker på plats i naturen), kikare, burk med
förstoringsglas, snöre, sax, kamera, bygg klämmor i olika storlekar (om man
vill bygga en koja med hjälp av att tygskynke), sekatör, växtpress, plåster och
vatten.
Tips på saker som är bra att
alltid ha i skogsryggsäcken!
I Läroplanen
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) står det att förskolan ska
sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och
riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning, och
talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
På
gården finns matte
På gården kan man också göra det mesta. Vi fick tips om att dramatisera sånger exempelvis "Fem sina fåglar satt på en gren" och plocka löv tillsammans med barnen som man sedan kan göra en härlig naturmobil av. Viktiga nyckelord att tänka på i arbetet med matematiken på gården är kreativitet, fantasi, variation och utmaningar. Barnen vill ofta kunna jobba på gården. Därför är det bra med mycket lösa saker. Barn behöver inte många leksaker, de behöver mycket att leka med.
På gården kan man också göra det mesta. Vi fick tips om att dramatisera sånger exempelvis "Fem sina fåglar satt på en gren" och plocka löv tillsammans med barnen som man sedan kan göra en härlig naturmobil av. Viktiga nyckelord att tänka på i arbetet med matematiken på gården är kreativitet, fantasi, variation och utmaningar. Barnen vill ofta kunna jobba på gården. Därför är det bra med mycket lösa saker. Barn behöver inte många leksaker, de behöver mycket att leka med.
En
rolig aktivitet kan vara att som pedagog göra en skatt karta över gården och
gräva ner eller gömma en skatt som barnen med hjälp av skatt kartan och stöd av
vuxen ska hitta. Skatten kan vara frukten till mellanmålet, en guldmålad sten
(guldklimp) etc.
Göra naturmobiler eller
kanske ett spindelnät.
Missa inte matten i hallen
Para
ihop. Ett till ett principen. 1 knapp 1 knapphål.
Temperaturen
inne och ute - Vad behöver vi ha på oss?
Färger
Mönster
Spegel
- Hur ser jag ut? Är jag symmetrisk? Är jag symmetriskt klädd?
Tid
- Ska vi gå någonstans idag när vi är ute? Hur lång tid tar det i så fall att
gå dit?
Genom
att ta steg- för steg bilder på varje barn under påklädning innan utevistelse
och sedan sätta upp bilderna vid barnets plats uppmuntrar vi barnen att klara
av att klä på sig själva. Det ger en "jag kan" känsla.
I Läroplanen
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) redogörs för att förskolan
ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka,
undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras
problemställningar.
Vikten av mitt förhållningssätt som pedagog
Hur
kan jag få barnen att tänka, reflektera och diskutera?
Ställer
jag öppna frågor? Ex. Hur gjorde du det? Hur visste du det? Varför gjorde du
så?
Får
barnen tänka och berätta själva?
Kom
ihåg att barn älskar att lösa problem! Låt barnen tänka rörligt, det finns inga
rätt eller fel! Palmer (2011, s. 9) förklarar vikten av att inte begränsa matematiken för barnen. Att som pedagog inte fastna i siffror och tabeller. Barn lär i vardagliga situationer och därför är det där vi pedagoger bör lägga vårt fokus.
Kursmål
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- förhålla sig kritiskt till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- förhålla sig kritiskt till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Tips på bra och inspirerande
böcker!
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Tillgänglig
på internet: Läroplan
för förskolan
Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
[1] Carina Mattsson. Matematik
i förskolan. Högskolan i Borås, 2015-03-12.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar