AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation
TAKK – Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
(inte samma sak som teckenspråk)
GAKK – Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Vi har haft två olika föreläsningar/ work shops
med Camilla Carlsson[1]
där vi fått ta del av hur vi kan hjälpa barn som är i behöv av extra stöd i sin
kommunikation. Det var två väldigt intressanta och givande tillfällen. Nedan
kommen en kort sammanfattning av vad vi fick med oss.
Det är viktigt att tänka på att ett barn
behöver:
1. Något att säga.
2. Ett sätt att säga det på.
3. En anledning att säga det.
Alla har rätt till att kunna kommunicera.
En hjälp för barnet kan vara att koppla samman olika sätt att utrycka sig på
för att få en helhet i kommunikationen. Exempel på komplement till det verbala
språket kan vara bland annat kroppsspråk samt bilder- och tecken som stöd.
BRO – Barnet – Redskapen – Omgivningen
Att tydliggöra för barnet genom bilder –
och/eller tecken som stöd.
Kommunicera med tydliggörande pedagogik:
Rummet/Miljön
- var ska jag vara?
- var ska jag hänga min jacka?
Innehåll
- vad ska jag göra?
- hur ska jag göra?
Person
- vem ska jag vara med?
- vem vill göra samma sak som jag?
Tid
- när slutar det?
- hur länge?
- vad händer sen?
För många barn kan ändringar i schemat vara
traumatiskt. Men i förskolans verksamheter behöver vi kunna vara flexibla om
det dyker upp oväntade saker. Vi kan gå ifrån schemat/ det planerade så länge
vi är tydliga och visar/synliggör/ förklarar för barnen vad som händer. Skapa
inga problem i onödan.
Även om barnet inte alltid förstår själva ordet
kan det förstå bilden eller tecknet.
Om man arbetar med bilder finns det några saker att tänka på:
1. Det är omgivning runt
barnet som hjälp barnet att lära sig sambandet lemman bild och aktivitet.
2. Vad signalerar bilden för
dig? Alla tolkar bilder olika beroende på intresse och erfarenheter.
3. Tänk på perspektivet!
Kanske är det bra om barnet själva för ta fotografierna?
4. Det kan vara bra att
använda olika bilder till samma aktivitet.
5. Verklighetstrogna bilder
kan vara väldigt viktigt för en del barn. Om min mamma har en röd bil fungerar
det kanske inte om bilen på bilden är blå.
Pekprata
Det kan vara bra att ha en bilderbok i varje rum med bilder på sker som finns i
rummet. Ex. i ateljén, matsalen, dockvrån, byggen osv.
Samtalsmatta
En vanlig dörrmatta och laminerade bilder med kardborre bakom kan fungera som
en slags flanotavla. Man kan använda mattan som en metod för att uttrycka
känslor.
Vad tycker jag om/ inte om?
Dagsscheman
Att använda sig av dags scheman är ett sätt att
tydliggöra för barnen av som kommer att hända under dagen och ungefär när. Det
är en omtyckt metod både bland alla barn och används på många förskolor.
Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Läroplanen för förskolan
Läroplanen för
förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) redogörs för att förskolan ska
sträva efter att varje barn:
- Tillägnar sig och nyanserar innebörden i
begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
- Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera
och ge utryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras
perspektiv.
- Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och
begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka
tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
- Utvecklar intresse för skriftspråk samt
förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.
- Utvecklar intresse för bilder, texter och
olika medier samt sin förmåga att använda sig av, toka och samtala om
dessa.
Kursmål:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- redogöra för och kritiskt
granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och
förebygga kommunikativa svårigheter.
- redogöra för, tillämpa och
motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.
- förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö
98. [Ny, rev. utg.] (2010) Stockholm:
Skolverket
Tillgänglig på internet:Läroplan för förskolan
[1] Camilla, Carlsson. Kommunikationer utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Högskolan i Borås, 2015-02-23 & 2015-05-08.
GAKK – Grafisk Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Vi har haft två olika föreläsningar/ work shops med Camilla Carlsson[1] där vi fått ta del av hur vi kan hjälpa barn som är i behöv av extra stöd i sin kommunikation. Det var två väldigt intressanta och givande tillfällen. Nedan kommen en kort sammanfattning av vad vi fick med oss.
Det är viktigt att tänka på att ett barn behöver:
2. Ett sätt att säga det på.
3. En anledning att säga det.
Alla har rätt till att kunna kommunicera.
BRO – Barnet – Redskapen – Omgivningen
Att tydliggöra för barnet genom bilder – och/eller tecken som stöd.
- var ska jag hänga min jacka?
Innehåll
Person
Tid
För många barn kan ändringar i schemat vara traumatiskt. Men i förskolans verksamheter behöver vi kunna vara flexibla om det dyker upp oväntade saker. Vi kan gå ifrån schemat/ det planerade så länge vi är tydliga och visar/synliggör/ förklarar för barnen vad som händer. Skapa inga problem i onödan.
Även om barnet inte alltid förstår själva ordet kan det förstå bilden eller tecknet.
Om man arbetar med bilder finns det några saker att tänka på:
Pekprata
Samtalsmatta
Vad tycker jag om/ inte om?
Dagsscheman
Läroplanen för förskolan
- Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge utryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
- Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
- Utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.
- Utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, toka och samtala om dessa.
Kursmål:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- redogöra för, tillämpa och motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.
- förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
[1] Camilla, Carlsson. Kommunikationer utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Högskolan i Borås, 2015-02-23 & 2015-05-08.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar