Jag tänkte försöka att sammanfatta lite kort hur det gick.
Aktivitet 1- Beskriv ordet
Den här aktiviteten var den som flest barn tyckte var roligast. Den flöt på bra och i princip alla barn förstod vad vi skulle göra. Några barn hade lite svårt att hitta beskrivande ord och tyckte därför att aktiviteten var lite svår, men efter lite hjälp och stöttning av mig så gick det bättre och nästa gång det var deras tur klarade de det helt på egen hand. Jag började aktiviteten med att förklara och ge ett exempel på hur man kan göra. Jag fortsatte sedan med att själv börja att beskriva ordet på mitt till kort. Det märktes att många av barnen var ovana vid att beskriva något med hela meningar därför kändes det som det var en givande aktivitet. Barnen fick öva på att uttrycka sig genom att använda sig av hela meningar och dessutom anpassa sitt språk och sina ordval utefter vilka det var som lyssnade.
Ett barn fick som uppgift att beskriva jordgubbe och valde att beskriva det så här:
"Det är något rött, det har blad och svarta prickar på sig. Man kan plocka det och köpa det i affären. Man kan ha det på tårta och det smakar gott."
"Det är något rött, det har blad och svarta prickar på sig. Man kan plocka det och köpa det i affären. Man kan ha det på tårta och det smakar gott."
Aktivitet 2 - Vad ska bort?
Barnen har sedan tidigare erfarenhet av liknande aktiviteter som den här. Det var därför många som tyckte att aktiviteten var tråkigt eftersom de tyckte att de gjort en liknande aktivitet många gånger innan. Jag och min handledare hade hoppats på att det skulle vara positivt att barnen hade tidigare erfarenhet av en av aktiviteterna men det var nog mer negativt den här gången. Barnen förstod och klarade av aktiviteten bra även om inte alla tyckte att den var jätterolig. Barnen var duktiga på att se likheter och skillnader både mellan bilderna och orden. Ibland kunde det vara ett ord som inte passade in för att det saknade en bokstav som de andra tre hade, nästa gång kunde det vara en bild som saknade en färg och ibland var det egenskaperna hos det som bilden föreställde som avgjorde vad som skulle bort. Det var väldigt spännande att få lyssna på alla olika lösningar som barnen kom på.
Här är ett exempel på fyra stycken kort som barnen fick framför sig. Uppgiften var att komma fram till ett kort som skulle bort. Lösningar jag fick var allt från att fisken skulle bort för att de andra tre lever på land till att Findus ska bort för att de andra tre har någon slags kam på huvudet/ryggen och det har inte Findus.
Aktivitet 3 - Göra en saga
Jag började med att förklara hur vi skulle göra. Jag berättade att vi skulle göra en saga tillsammans och att alla skulle få var sitt kort bakom ryggen och att det skulle vara hemligt för alla andra. Jag tog två kort och gjorde ett exempel på hur det det skulle gå till. Jag började berätta något och försökte få in ordet på ett av exempelkorten och sedan fick barnet bredvid mig agera med i exemplet och fortsätta sagan med att få in ordet på det andra exempelkortet. Jag hade förberett med att välja ut första omgångens kort och lagt dem i en speciell ordning för att sedan kunna använda samma ordning i de andra grupperna. Jag skrev också en början på sagan som innehöll de ordet som jag hade på mitt kort. Jag använde mig sedan av samma början i alla tre grupper. De flesta barnen tyckte att det var en rolig aktivitet och ville göra fler sagor efter att vi gjort den första. Det märktes att barnen tog mycket inspiration från både när vi beskrev orden, när ett kort skulle väljas bort samt från böckerna och sångerna som används i temaarbetet.
Jag valde att börja berättelsen med ordet LAMPA och började berättelsen så här:
"Jag vaknade tidigt, det var fortfarande mörkt ute. Jag bestämde mig för att gå upp. Jag tände lampan vid sängen och drag av mig täcket. Huh! Det var kallt i rummet. Just när jag skulle dra på mig mina byxor knackade det på dörren. Vem i all sin dar kommer så här tidigt och hälsar på!? Jag skyndade mig att dra på mig mina kläder och sprang fram till dörren och öppnade den..."
Här fick barnet bredvid mig ta över berättelsen med uppgiften att få in sitt ord, i det här fallet Pettson.
Det var roligt att se utvecklingen från första aktiviteten till sista. generellt sett visade barnen ett stort intresse för aktiviteterna och samtalar om dem även nu i efteråt. Jag är i det stora hela nöjd med mitt didaktiska material och ser att barnen utvecklats under det tre aktiviteter som vi gjort tillsammans. Syftet jag hade med materialet var språkutveckling både i skrift, läsning och verbalt något om jag anser har uppnåtts. Jag är nöjd.
Kursmål
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.
- kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar